"Gezien de grote breedte van 350 m van de rivier de Waal in de omgeving van Zaltbommel was het niet mogelijk het zomerbed in een keer te overspannen. Men koos de oplossing met pijlers in de rivier en drie bruggen, ieder met een overspanning van 124,3 m, over het zomerbed. Hiervoor werd hetzelfde brugtype gebruikt als voor de grote brug van Kuilenburg. De bovenrand was nu echter circelvormig gebogen en het vakwerk was van de tweede orde. De uiterwaarden waren geheel aan de Utrechtse zijde van de rivier gelegen. Hier kwamen acht vakwerkbruggen met overspanningen von 59,7 m. De vakwerken hiervan waren eveneens van de tweede orde maar hadden evenwijdige randen. In overleg met de Commissie voor de Rijnvaart werd de eerst ontworpen draaibrug weggelaten en werden de bruggen, evenals te Kuilenburg, hoog gelegd. Mogelijke bezwwaren van de dijkbesturen tegen de overbrugging werden overwonnen door het afsnijden van twee nauwe gedeelten in de rivier nabij de brug.