 |
écluse de Niffer |
|
185,50
L |
|
|
|
 |
|
|
vieille écluse de Niffer -
alte Schleuse Niffer - oude sluis Niffer - old Niffer lock
|
|
|
|
|
|
Die Schleuse von Niffer stellt die Verbindung
des Rheins unweit von Basel mit dem Nordtrajekt des Rhein-Rhone-Kanals
her. Dieser Abschnitt zwischen Mulhouse im Süden und Strasbourg
im Norden diente bis zur Fertigstellung des Grand Canal d'Alsace
als 'kleiner' Rheinseitenkanal. Er erlaubte es insbesondere den
kleinen Kanalpenichen, den Rhein mit seinen wechselnden Wasserständen,
Untiefen und Strömungen zu umgehen.
 |
Île Napoléon um 1900 |
Kurz hinter der alten Schleuse Niffer von 1962 bog man früher
in den Hüninger Kanal ein, der bei km 169,80 kurz vor der Schweizer
Grenze in den Rhein mündet. Die ersten Kilometer des Kanals dienen
jetzt nur noch der Sportschiffahrt, für die die Fahrt bei der
Brücke Kembs endet. 1995 wurde die alte Schleuse, die für
den Entwurf der Dienstgebäude durch Le Corbusier bekannt ist,
durch eine neue für Schiffe bis 1350t ersetzt.
Geradeaus verläuft der Kanal zunächst in südlicher
Richtung, biegt dann nach etwa fünfeinhalb Kilometern nach
Westen ab, und endet bei der Île Napoléon im Hafen
von Mulhouse. Bei der Île Napoléon zweigte früher
das Nordtrajekt des Rhein-Rhone-Kanals in Richtung Colmar und Strasbourg
ab. |
|
|
 |
Customs house at the old lock |
The Niffer lock connects the Rhine downstream
from Basle with the north leg of the Rhine-Rhone canal. This leg between
Huningue in the south and the port of Strasbourg once served as a
minor lateral canal to the Rhine. It was frequented by the French
canal boats that otherwise would have to take the route over the Rhine
with its unreliable water levels, shoals and strong currents. The
canal became obsolete with the construction of the Grand Canal d'Alsace.
Next to the old lock built in 1960-62 the Canal de Huningue branches
off to the south. The now defunct canal passes by the town of Huningue
to meet the Rhine at km 169,80 near the border of France with Switzerland
and Germany. It is only navigable for small craft and only to the
bridge at Kembs some five kilometers south of the Niffer lock.
From the new lock opened in 1995 the Mulhouse canal runs in a northerly
direction until it turns west after 5,5 km. It ends in the port of
Mulhouse at the Île Napoléon where the north leg of the
Rhine-Rhone canal once branched off leading towards Colmar and Strasbourg.
The old Niffer lock is also known for its design by the architect
Le Corbusier. |
|
|
De sluis van Niffer verbindt de Rijn
beneden Basel met het noordtraject van het Rijn-Rhonekanaal. Het
hele traject tussen Huningue in het zuiden and de haven van Straatsburg
was ooit een 'kleine' Elzaskaanaal die door de kleine kanalspitsen
werd gebruikt om niet op de Rijn de hoeven varen met zijn onbetrouwbare
waterstanden, grindbanken en stromingen. Het kanaal raakte buiten
gebruik nadat het Elzaskanaal tot Straatsburg was voltooid.
 |
|
Direct achter de oude sluis is links een afslag van het Canal de
Huningue. Dit kanaal die langs Huningue loopt en kort voor de grens
bij km 169,80 met Zwitserland in de Rijn uitmondt is vanuit de sluis
van Niffer niet verder dan tot aan de brug van Kembs en alleen voor
kleine jachten bevaarbaar.
Vanuit de nieuwe sluis voor schepen tot 1350t opengesteld in 1995
loopt het kanaal ongeveer 5,5 km recht naar het noorden om dan een
bocht naar het westen te maken. Het houdt - zonder sluizen - op
bij de haven van Mulhouse bij het Île Napoléon waar
ooit het noordtraject van het Rijn-Rhonekanaal naar Straatsburg
begon.
De oude sluis, gebouwd 1960-62 is ook buiten de scheepvaart bekend
omdat het onwerp werd gemaakt door de architect Le Corbusier.
|
|
|
|
|
|
©2010 779-shipmate |
|